Licht Donker

عيد الفطر

الاثنين 01 شوال 1446
باقي 336 ليلة
-

Suikerfeest

Ma 31 Mar 2025
Over 336 Nachtjes

Suikerfeest - عيد الفطر

Het Suikerfeest en het Offerfeest zijn de twee belangrijkste feestdagen in de Islam. Het Suikerfeest of het Kleine Feest is het feest dat wordt gevierd aan het einde van de maand ramadan. Het Arabische 'ied al-fitr' betekent 'feest van het breken van het vasten'. Het suikerfeest begint in de ochtend vlak na zonsopkomst, met een bezoek aan de moskee voor het speciale gebed voor ied al-fitr. De rest van de dag gaat men zo mogelijk bij familie en vrienden op bezoek. Ter gelegenheid van het Suikerfeest wordt nieuwe kleding gedragen en worden zoete gerechten en lekkernijen gegeten en geeft men cadeautjes aan kinderen en aan armen.

Zakat al-fitr - زكاة الفطر

Zakat al-Fitr, oftewel aalmoesbelasting ter verbreking van de vasten is een verplichting (wajib). Voorafgaand aan het gebed wordt verwacht dat zij die dit kunnen betalen een bijdrage schenken ter waarde van één maaltijd (circa 5 euro) als zakat al-fitr (zie hieronder voor nadere uitleg). De Profeet (vzmh) gezegd: Allah heeft de aalmoesbelasting ter verbreking verplicht gesteld door iedere moslim, slaaf en vrij mens, man en vrouw, jong en oud op één saa granen of gerst. De Profeet (vzmh) heeft opgedragen om zakat-fitr te voldoen voordat het feestgebed plaatsvindt. (Hadith in Al-Boechaarie en Moeslim en anderen)

-

Zakat al-fitr kan één of twee dagen voor het suikerfeest worden voldaan, of worden voldaan op de feestdag zelf, maar wel voor het gebed. Degene die dit uitstelt tot na het gebed, moet deze alsnog geven, maar als een compensatie van zijn fout, volgens hadith 'Ibn Abbaas: Degene die zakat al-fitr geeft voor het gebed, van hem zal het geaccepteerd worden als een aalmoezenbelasting (zakat al-fitr) en degene die het geeft na het gebed, van hem zal het als een gewone aalmoes worden beschouwd.

De wijsheid van zakat al-fitr is dat zij een zuivering is voor degene die vast van zijn zonden. Het is ook een maaltijd voor de arme mensen en een bedanking gericht tot Allah om het mogen vasten en bëëindigen van de Ramadan. De Profeet (vzmh) heeft gezegd: Het is een zuivering van geroddel en obsceen taalgebruik voor de vaster en het is een manier om de armen te voeden. (Overgeleverd door Aboe Dawoed en Ibn Madjah). De Koran stelt in Soerat Al-Aala (87:14) : 'Voorzeker, geslaagd is hij die zich zuivert/loutert'. De betekenis van het zich zuiveren (in dit vers) is het feit de aalmoesbelasting ter verbreking te geven.

-

....meer Feesten....

6:09 21:03
Maandag 29 April 2024

Gebedstijden أوقات الصلاة

info@hissa.nl
-
[times-istRdam]